Tekoälyn sääntely lapsille ja nuorille: Mitä linjaukset painottavat?
Tekoäly mullistaa yhteiskuntaa. Se tuo mukanaan mahdollisuuksia mutta myös eettisiä ja juridisia haasteita. Miten lapsia ja nuoria suojellaan tekoälyn riskeiltä? CSC:n selvitys kokoaa yhteen kansainvälisiä linjauksia ja tarjoaa näkökulmia, mitä lapsia ja nuoria koskevissa tekoälyohjeistuksissa olisi hyvä huomioida.
Tekoäly on myllännyt viimeisten parin vuoden aikana uusiksi tapojamme tehdä työtä ja oppia. Kuten uusien teknologioiden kanssa aikaisemmin, myös tekoälyn kohdalla lainsäädäntö uudistuu teknistä kehitystä hitaammin. Monet tahot ympäri maailmaa ovatkin vastanneet akuuttiin tarpeeseen julkaisemalla viime vuosina erilaisia poliittisia säädöksiä ja eettisiä koodistoja koskien tekoälyä.
Myös Suomessa tekoäly, sen mahdollisuudet ja riskit ovat herättäneet keskustelua. Opetuksen saralla on keskusteltu tekoälyn käytöstä koulutehtävien teossa, misinformaation leviämisestä ja kiusaamisesta. Koska nuoret ovat omaksuneet tekoälyn käytön nopeasti, on herätty myös sen vaikutuksiin ja sääntelyn tarpeeseen.
Uusi selvitys kansainvälisistä tekoälylinjauksista lapsiin ja nuoriin liittyen
CSC selvitti opetus- ja kulttuuriministeriön tilauksesta, millaisia ohjeistuksia lapsiin ja nuoriin liittyen tekoälyn käytöstä on julkaistu kansainvälisesti. CSC oli tehnyt suppean selvityksen jo aikaisemmin, mutta alkuvuodesta 2024 valmistui kattavampi, päivitetty versio.
CSC:n selvitys tekoälysuosituksista lapsiin ja nuoriin liittyen toteutettiin tutkimalla järjestöjen, kuten OECD:n ja UNICEF, sekä eri maiden viranomaisten ohjeistuksia ja vertailemalla niiden tekoälyä koskevia sisältöjä ja niiden pääkohtia. Tarkastelussa olivat poliittiset, eettiset ja teknologiset linjaukset.
Selvitys tarjoaa katsauksen siitä, mitä tekoälyyn liittyvissä suosituksissa pitäisi ottaa huomioon ja miten muualla on lähestytty tekoälylle luotavia raameja lasten ja nuorten näkökulmasta. Lisäksi selvitys perehtyy materiaaleissa esiin tuotuihin tekoälyn vaikutuksiin ja muihin huomioihin.
Kansainväliset linjaukset lasten ja nuorten suojelemiseksi
Tarkastelluissa aineistoissa keskiössä olivat eettiset linjaukset, jotka pitkälti korostivat samoja teemoja ohjeistuksesta riippumatta. Eettisissä koodistoissa tuotiin esiin ihmisarvo ja inhimillinen toimijuus (human agency), tarve läpinäkyvälle ja selitettävälle toiminnalle, vastuunkanto, yhdenvertaisuus, kestävä toiminta sekä tietosuoja ja -turva.
Poliittiset linjaukset peräänkuuluttivat periaatteita, strategioita ja lainsäädännöllisiä muutoksia eettisten linjausten toteutumiseksi. Teknologiset linjaukset keskittyivät usein pitkälti yksityisyydensuojaan sekä tietosuojaan ja -turvaan. Linjauksissa tunnistettiin tarve lisätutkimukselle tekoälystä.
Tekoälyn mahdollisuudet ja riskit opetuksessa – ja lasten osallistaminen
Ohjeistusten lisäksi selvityksessä tarkasteltiin tekoälyn mahdollisuuksia ja riskejä opetusympäristöissä. Mahdollisuuksiksi luettiin parempi oppimisen tuki ja uudet tavat koostaa opetusmateriaalia ja aktivoida oppilaita. Riskejä tunnistettiin laajemmin, erityisesti algoritmiharha (bias), tietojen väärinkäyttö, syväväärennökset (deepfake) sekä läpinäkyvyyden puute.
Yleiset linjaukset ovat osin melko abstrakteja, mutta osassa materiaaleissa tuotiin esiin erityisiä lapsiin ja nuoriin liittyviä painotuksia. Linjauksissa peräänkuulutettiin eniten sitä, että lapsia ja nuoria tulisi suojella tekoälyn väärinkäytöltä. Lisäksi moni materiaali mainitsi tekoälystä puhuttaessa lapsen oikeudet ja kuinka niiden toteutumisen tulisi olla myös tekoälykeskustelun lähtökohta.
Myös lasten ja nuorten toimijuutta korostettiin suojelun rinnalla. Lapset ja nuoret tulisi ottaa osaksi tekoälystä käytävää keskustelua ja heidät tulisi huomioida tekoälysovelluksia suunniteltaessa. Myös epäsuoria vaikutuksia tulisi tarkastella.
Tekoälyn sääntelyn tulevaisuus ja EU:n AI Act
Tekoälyn aihealue kehittyy jatkuvasti, ja CSC:n selvityksessä esiin tuodut näkökulmat voivat tutkimustiedon lisääntyessä tarkentua ja muuttua. Blogin kirjoitushetkellä Opetushallitus ja opetus- ja kulttuuriministeriö valmistelevat tekoälystä ohjeistusta varhaiskasvatukseen, esi- ja perusopetukseen, toiselle asteelle sekä vapaaseen sivistystyöhön.
On mielenkiintoista seurata, miten aihetta lähdetään lainsäädännön, esimerkiksi EU:n AI Act:in, avulla sääntelemään ja millaisia vaikutuksia nämä säädökset saavat aikaan.
Kirjoittaja: Annamari Koskiniemi, data-analytiikan asiantuntija, CSC
Lue lisää
- UNICEFin julkaisu Policy guidance on AI for children (englanniksi)
- Euroopan komission Tekoälyn ja datan käyttö opetuksessa ja oppimisessa – eettiset ohjeet opettajille