Välttämättömät evästeet

Tämä sivusto käyttää toimintansa kannalta välttämättömiä evästeitä tarjotakseen käyttäjälle sisältöä ja tiettyjä toiminnallisuuksia (esim. kielivalinta). Et voi vaikuttaa näiden evästeiden käyttöön.

Verkkosivuston kävijätilastot

Keräämme sivuston käytöstä kävijätilastoja. Tiedot eivät ole henkilöitävissä ja ne tallennetaan ainoastaan CSC:n hallinnoimaan Matomo-kävijäanalytiikkatyökaluun. Hyväksymällä kävijätilastoinnin sallit Matomon hyödyntää erilaisia teknologioita, kuten analytiikkaevästeitä ja verkkokutsuja, kun se kerää tilastoja sivun käytöstä.

Muuta tekemiäsi evästevalintoja ja lue lisätietoa kävijätilastoinnista ja evästeitä 

CSC

Kevätkoulun tavoitteena on tarjota kattava, paljon harjoituksia sisältävä ja siten käytännönläheinen esittely molekyylimallinnuksen ja laskennallisen kemian keskeisistä menetelmistä nykyaikaisilla supertietokoneilla. Koulu pidetään yksinomaan paikan päällä CSC:n koulutustiloissa. Lähestymistapa tukee vuorovaikutusta ja auttaa rakentamaan suhteita mallinnusyhteisön jäsenten kesken.

Kattavat luennot ja käytännönläheiset harjoitukset eri tasoille

Koulu on suunnattu tutkijoille, joilla on jonkin verran taitoja yhdellä koulun kolmesta pääalueesta; molekyylidynamiikasta, kvanttikemiasta tai koneoppimisesta. Maisterin tutkintoaan lähestyvät tai ehkä jo tohtorintutkintoaan valmistelevat tutkijat hyötyvät koulusta todennäköisimmin. Vaikka perustiedot koulun aihealueista ovat osallistujille tärkeitä, syvällistä tietoa etukäteen ei tarvita. ”Vaikka minulla ei ole kovin syvällistä ymmärrystä laskennallisesta kemiasta, pystyin seuraamaan luentoja ja harjoitukset olivat hyvin valmisteltuja”, kertoo eräs osallistuja.

Vaikka minulla ei ole kovin syvällistä ymmärrystä laskennallisesta kemiasta, pystyin seuraamaan luentoja ja harjoitukset olivat hyvin valmisteltuja.

Osallistujan palaute

Kevätkoulun ohjelmalla on aina ollut sama runko: päivä 1 kattaa klassisen molekyylidynamiikan (MD) ja päivä 2 elektronirakenneteorian (kvanttikemia). Molemmat päivät alkavat luennoilla ja niitä seuraa käytännön harjoituksia, joita tarjotaan kolmella ”vaikeustasolla”. Yksi osallistujista kertoi, että harjoitukset auttoivat häntä ymmärtämään monimutkaisia aiheita paremmin: ”Arvostan koulun käytännön osaa, pelkkien luentojen kuuntelemiseen koko päivän ajan olisi hankalaa keskittyä. ”Päivä 3 keskittyy fiksuihin algoritmeihin: kiihdytettyyn näytteistämiseen ja koneoppimiseen (ML) kemiassa.

Arvostan koulun käytännön osaa, pelkkien luentojen kuuntelemiseen koko päivän ajan olisi hankalaa keskittyä.

Osallistujan palaute

Tavoitteena yhteisön vuorovaikutus

Kevätkoulun ohjelman tavoitteena on saada aikaan keskustelua osallistujien kesken ja luennoitsijoiden kanssa koulun aikana käsitellyistä aiheista, mutta myös osallistujien omiin tutkimushankkeisiin liittyvistä aiheista. Osallistujat arvostivat käytännönläheistä lähestymistapaa, kuten yksi heistä kertoo kurssipalautteessa: ”Kevätkoulu pysyi hyvin käytännöllisenä juuttumatta historian yksityiskohtiin tai teorian todistamiseen.”

Kevätkoulu pysyi hyvin käytännöllisenä juuttumatta historian yksityiskohtiin tai teorian todistamiseen.

Osallistujan palaute

Oppijoita osallistettiin käyttämällä erillistä ”elävää asiakirjaa” yleiseen tiedonvälitykseen ja kysymysten esittämiseen asynkronisesti häiritsemättä keskustelujen tai harjoitusten kulkua. Menetelmä auttoi myös luennoitsijoita tunnistamaan alueet, jotka tarvitsivat lisäselvityksiä, ja samalla vastaukset sai muistiinpanoina mukaan.

Keskusteluun kannustivat posterisessio, saunailta sekä paljon taukoja ja vuorovaikutusmahdollisuuksia koulutusaulassa. Yksi osallistujista tiivisti intensiivisen mutta palkitsevan kevätkoulun erinomaisesti: ”Kevätkoulu oli kaiken kaikkiaan erittäin hyvin tehty. Ottaen huomioon, että aiheet olivat jotain, jonka oppimiseen voisi käyttää viikkoja tai kuukausia, sen tiivistäminen yhteen päivään oli melkoinen saavutus.”

”Kevätkoulu oli kaiken kaikkiaan erittäin hyvin tehty. Ottaen huomioon, että aiheet olivat jotain, jonka oppimiseen voisi käyttää viikkoja tai kuukausia, sen tiivistäminen yhteen päivään oli melkoinen saavutus.

Osallistujan palaute

Vuoden 2024 materiaalit verkossa

Materiaalit ovat kaikkien saatavilla Zenodossa. Jos sinulla on käyttäjätunnus Mahtiin, pääset käsiksi Notebookkeihin suoraan sieltä. Vaihtoehtoisesti voit kloonata sisällön suosikkityöasemallesi tai supertietokoneellesi, jolloin saatat joutua muokkaamaan joitain Mahtiin räätälöityjä komentoja esimerkiksi eräjonoihin liittyen, mutta sen pitäisi olla suoraviivaista.

Vuonna 2024 kevätkoulu järjestettiin CSC:n, NCC Finlandin (EuroCC2), BioExcel CoE:n ja useiden yliopistojen tutkijoiden yhteistyönä.

Lue lisää

Laskennallisen kemian kevätkoulu 2024

  • Osallistujat antoivat koulun yleisarvosanaksi 9,1/10, joka vastaa kirjoittajan kokemaa ilmapiiriä.
  • Osallistujat suosittelisivat CSC:n koulutuksia ja tapahtumia kollegoilleen hyvin todennäköisesti tämän tapahtuman perusteella 9,5/10.

Kevätkoulu 2025

Jos haluat osallistua seuraavaan paikan päällä järjestettävään tapahtumaan, pysy kuulolla loppuvuoden 2024 kouluilmoittautumisesta CSC:n ja BioExcelin kanavien kautta! Tavoitteena on järjestää koulu uudelleen keväällä 2025 ja avata ilmoittautuminen viimeistään vuoden vaihteessa.