Palvelun yhteentoimivuus luo yhdenvertaisuutta opiskelijaliikkuvuudessa
EXAM-konsortio muokkasi tenttivierailupalvelulle yhteiset, yhdenvertaisuutta edistävät käytännöt. Opiskelijaliikkuvuus kasvaa jatkuvasti, ja sen myötä korostuu tarve yhdenvertaisiin palveluihin kaikille opiskelijoille. Yhteentoimiva palvelu ei tarkoita vain järjestelmien teknistä sujuvuutta, vaan myös ohjeita ja prosesseja, jotta kokemus on opiskelijoille toimiva ja yhdenvertainen korkeakoulusta riippumatta.
Termi yhteentoimivuus rinnastetaan yleensä järjestelmien väliseksi vuoropuheluksi. Ajatellaan, että kun tiedot kulkevat ongelmitta järjestelmästä toiseen, voidaan puhua onnistuneesta yhteentoimivuudesta. Järjestelmien ympärillä on kuitenkin lähtökohtaisesti aina palvelu, joka luo puitteet järjestelmän käytölle ja kytkee sen laajempaan palvelukokonaisuuteen tai palvelupolkuun. Pelkkä tietojen sujuva liikkuminen järjestelmien välillä ei riitä, kun ajatellaan esimerkiksi opiskelijaliikkuvuutta.
Kun opiskelija tekee tutkintoonsa sisältyviä opintoja muualla kuin omassa kotikorkeakoulussaan, kutsutaan tätä opiskelijaliikkuvuudeksi. Opiskelijan liikkuvuutta tukeva palvelu tulee olla muotoiltu niin, että se on yhtenevä korkeakoulusta riippumatta ja opiskelijan ohjeistus on selkeää ja yhdenmukaista. Tässä kohtaa tekstini saa varmasti useamman nyökyttelemään myöntävästi.
Uskon, että monessa korkeakoulussa asiat ovat mietitty melko hyvin tähän pisteeseen asti ja prosessien ajatellaan olevan kunnossa. Mutta miten yhdenvertaisuus on otettu huomioon? Ovatko prosessit laadittu niin, että erilaiset kohtuullisen mukautuksen tarpeet on huomioitu ja niiden toteutusvastuu tunnistettu?
Case: EXAM-konsortion käytännöt ja yhdenvertaisuus
CSC on ollut sähköisen tenttijärjestelmä EXAMin toimittajana EXAM-konsortion toiminnan alusta eli vuodesta 2014 lähtien. CSC:n asiantuntijapalvelun tarkoitus on tukea 28 suomalaisen korkeakoulun muodostaman konsortion toimintaa.
Elokuussa 2024 tuki tuli todella tarpeeseen. EXAM-konsortio sai yhdenvertaisuusvaltuutetun kannanotossa seuraavan perustelun koskien 24 korkeakoulun tarjoamaa tenttivierailupalvelua:
”Yhdenvertaisuuslaki velvoittaa korkeakouluja kohtuullisten mukautusten toteuttamiseen (Yhdenvertaisuuslaki 15 § 1 mom). Kansallisissa palveluissa opiskelijan tulee pystyä tasavertaisesti osallistumaan tarjottuihin opintoihin ja palveluihin. Jos näin ei tapahdu, voi tämä johtaa yhdenvertaisuuslaissa kiellettyyn syrjintään.”
Aiemmin EXAM-konsortio oli linjannut sopimuksessaan, että kohdekorkeakoulu, jonka tenttitilaa opiskelija käyttää tentin suorittamiseen, ei ole velvoitettu järjestämään yksilöllisiä järjestelyjä toisen korkeakoulun opiskelijalle.
Yhdenvertaisuusvaltuutetun kannanotto kuitenkin kyseenalaisti tämän linjauksen ja kehotti konsortiota toimenpiteisiin yhdenvertaisuuden edistämiseksi.
Yhdenvertaisuuden terminologia haltuun
EXAM-konsortion toiminta on alusta asti perustunut yhteisiin toimintatapoihin ja ohjeisiin, joita jokainen jäsenkorkeakoulu tahoillaan soveltaa omiin prosesseihinsa. Emme siis olleet täysin uuden äärellä, kun lähdimme laatimaan pyydettyä toimenpidesuunnitelmaa.
Ensimmäiseksi täytyi selkiyttää terminologiaa: mitä tarkoitetaan kohtuullisella mukautuksella ja miten yksilöllinen järjestely eroaa tästä? Kohtuullinen mukautus on lain velvoittama vammaisuuteen perustuva toimenpide, kun taas yksilöllinen järjestely voi olla laajempi, esimerkiksi elämäntilanteeseen liittyvä järjestely opiskelijalle.
Kohtuullisessa mukautuksessa on aina tapauskohtainen harkinta, mutta lähtökohtaisesti sen toteutuksen tulisi aina olla mahdollista tai tarjolla tulisi olla vaihtoehtoinen toteutus. Tenttitilaan liittyviä kohtuullisia mukautuksia voivat olla esimerkiksi esteetön kulku tenttipisteelle, sähköisesti säädettävä pöytä ja säädettävä tuoli, mahdollisuus ottaa lääkinnällisiä apuvälineitä tai eväitä mukaan tenttitilaan sekä kuulemiseen ja näkemiseen liittyvien henkilökohtaisten apuvälineiden käytön salliminen tenttitilanteessa. EXAM-järjestelmässä voidaan näiden lisäksi mahdollistaa pidennetty tenttiaika tai tentin jakaminen useampaan osaan.
EXAM-konsortion toimet yhdenvertaisuuden toteutumiseksi
EXAM-konsortion laatimassa toimenpidesuunnitelmassa oli kolme pääkohtaa:
- Sopimuslauselman päivittäminen
- Yhteisten prosessien ja ohjeiden laatiminen
- Kohtuullisten mukautusten perustason määrittäminen
Kevään 2025 aikana konsortio sai toteutettua kaikki toimenpidesuunnitelman kohdat, ja jäljellä on enää prosessien ja ohjeiden jalkauttaminen korkeakouluihin. Ei siis riitä, että suunnitelmat ovat paperilla, vaan ne tulee ottaa myös käyttöön.
Yhdenvertaisuusvaltuutetun näkökulmasta asia saatiin myös käsiteltyä loppuun. EXAM-konsortio sai kiitosta erityisesti aktiivisesta asian edistämisestä ja hyvästä yhteistyöstä.
Yhdenvertaisuus on yhteinen asia
Opiskelijaliikkuvuus tulee lisääntymään. Korkeakoulujen tulee suunnitella palvelunsa ja prosessinsa yhdenvertaisuuslaki huomioiden. Jos näin ei vielä ole, on korkea aika ryhtyä töihin.
Jokainen korkeakoulu toki kantaa vastuun omista prosesseistaan, mutta kansallisten verkostojen ja yhteistyötahojen hyödyntäminen on enemmän kuin suositeltavaa. Se, että prosessit ja ohjeistukset ovat yhteisesti laadittuja, tarjoaa yhteentoimivuutta yli korkeakoulurajojen, sujuvoittaa opintojen suorittamista ja vähentää hallinnollista rasitetta.
EXAM-konsortio toimii esimerkkinä siitä, miten yhteisiä toimintatapoja luomalla voidaan tehdä selkeä ja toimiva palvelu, joka on opiskelijalle ymmärrettävä ja yhdenvertainen.
Lue lisää
Henna Toivola
Henna Toivola vastaa kansallisesta sähköisen arvioinnin ja tenttimisen palvelusta EXAMista ja edistää korkeakoulujen välistä yhteistyötä opinto- ja tietohallinnon kentällä.

