Oppimisen digitalisaation avulla joustavampaa ja tasa-arvoisempaa koulutusta
Hybridi- ja etäopetus ovat tulleet jäädäkseen, mutta ne tarvitsevat tuekseen monenlaisia koulutusteknologioita, jotka mahdollistavat monipuoliset pedagogiset toteutukset ja luontevan yhteistyön. CSC:llä on monipuolista osaamista siitä, miten järjestetään nykyaikaiset oppijan, opettajan ja tutkijan vaatimat etä- ja hybridiopetuksen sekä muun vuorovaikutuksen järjestelmät.
Videoneuvottelualustat ja etätentit mahdollistajina
Pandemia pakotti korkeakoulut tekemään valtavan opetuksen digiloikan nopeasti, ja tällä hetkellä videoalustat ovatkin keskeisiä oppimisen ja opetuksen välineitä. Tarjoamamme Funet Miitti -videoneuvottelupalvelu auttaa tekemään hybridiopetuksesta arkipäivää.
Nykypäivää ovat myös sähköiset tentit, jotka edellyttävät henkilöllisyyden varmistamisen opintosuoritustilanteessa. CSC on palveluntuottajana Exam-konsortiossa, johon kuuluu suuri osa suomalaisista korkeakouluista. Opiskelija voi valita Exam-tenttinsä suorittamisajan ja paikan joustavasti myös muun kuin oman kotikorkeakoulun tiloissa.
CSC tukee myös digitaalisia valintakokeiden järjestämistä yhteistyössä useiden korkeakoulujen kanssa.
Oppijan tiedot siirtyvät oikeisiin rekistereihin
Osa oppimisen digitalisaatiota on, että opiskelijaa ja hänen opintosuorituksiaan koskevat tiedot liikkuvat luotettavasti ja turvallisesti oikeisiin paikkoihin. CSC kehittää korkeakoulujen kumppanina osaamisen osoittamisen ja arvioinnin järjestelmiä. Ne sisältävät aiempaa joustavampia digitaalisia arviointiratkaisuja sekä opettajalle että opiskelijalle.
CSC:n palveluiden kautta ilmoittaudutaan läsnäolevaksi opiskelijaksi. Tehdyt suoritukset tallentuvat ja liikkuvat tarvittaessa korkeakoulujen välillä, jos opintoja tehdään monessa eri paikassa.
Lopulta tieto opiskelijan valmistelumisesta siirtyy tarvittaviin valtakunnallisiin rekisteihin. CSC:llä on pitkäaikainen kokemus valtakunnallisten tietovarantojen rakentamisesta yhteistyössä tietojen toimittajien ja niiden hyödyntäjien kanssa. Tietovarantoihin kertyvä tieto on yhteismitallista, laadukasta ja kattavaa sekä laajasti oppijan hyödynnettävissä opiskelun eri vaiheissa.
Tavoitteena koulutuksen tasa-arvoistuminen
Oppimisen digitaaliset ratkaisut ovat keskeisessä asemassa elämän mittaisen opintopolun mahdollistamisessa. Hybridimuotoiset opinnot ja mahdollisuus suorittaa opintoja useassa paikassa eivät sido oppijaa tiukasti opiskelupaikkakunnalle.
Koulutuksesta tulee entistä tasa-arvoisempaa, kun opiskelu on mahdollista erilaisissa elämäntilanteissa ja asuinpaikkakunnasta riippumatta.
Kehitämme oppimisen digitaalisia palveluita yhteistyön avulla
Kotimainen yhteistyö
- Organisoimme korkeakoulujen välistä yhteistyötä, tiedon jakamista ja yhteisiä hankkeita oppimisen digitaalisten järjestelmien kehittämiseksi.
Kansainvälinen yhteistyö
- Toimimme kansainvälisissä verkostoissa ja seuraamme, mitä muissa Euroopan maissa tapahtuu.
- Osallistumme hankkeisiin, joissa tutkitaan erilaisia digitaalisen oppimisen innovaatioita.
- Toteutamme yhteishankintoja ja palveluita korkeakoulujen käyttöön yhteispohjoismaisena yhteistyönä.
Oppimisen digitalisaation ratkaisujen hyödyt
Opiskelijalle:
- Mahdollisuus suorittaa opintoja monella tavalla ja asuinpaikasta riippumatta sekä useassa korkeakoulussa.
- Oman näköinen opintopolku.
Opettajalle:
- Yhteistyön tiivistyminen korkeakoulujen välillä.
- Pedagogisesti monipuoliset ja joustavat tavat toteuttaa opetusta.
Yhteystiedot
Jukka Kohtanen
Jukka Kohtanen vastaa korkeakouluille toteutettavista digitaalisista palveluista.
Topi Litmanen
Topi Litmanen vastaa CSC:llä opetusteknologiaratkaisuista ja niiden kehittämisestä.
Ajankohtaista
Tilaa uutiskirjeemme
Uutiskirjeistämme saat ajankohtaista tietoa tarjoamistamme tutkimuksen palveluista sekä järjestämistämme koulutuksista.