Välttämättömät evästeet

Tämä sivusto käyttää toimintansa kannalta välttämättömiä evästeitä tarjotakseen käyttäjälle sisältöä ja tiettyjä toiminnallisuuksia (esim. kielivalinta). Et voi vaikuttaa näiden evästeiden käyttöön.

Verkkosivuston kävijätilastot

Keräämme sivuston käytöstä kävijätilastoja. Tiedot eivät ole henkilöitävissä ja ne tallennetaan ainoastaan CSC:n hallinnoimaan Matomo-kävijäanalytiikkatyökaluun. Hyväksymällä kävijätilastoinnin sallit Matomon hyödyntää erilaisia teknologioita, kuten analytiikkaevästeitä ja verkkokutsuja, kun se kerää tilastoja sivun käytöstä.

Muuta tekemiäsi evästevalintoja ja lue lisätietoa kävijätilastoinnista ja evästeitä 

CSC
Anna Lindfors CSC

Vuoden 2024 Avoimen oppimisen vaikuttaja -palkinto on jaettu CSC:n Anna Lindforsille. Tunnustus annetaan vuosittain henkilölle, joka on merkittävästi edistänyt avointa oppimista Suomessa. Palkinnon jakaa Avoimen tieteen ja tutkimuksen koordinaatio.

”Anna Lindfors on ollut keskeinen tekijä suomalaisen avoimen oppimisen kehityksessä. Hän on paitsi luotsannut Avointen oppimateriaalien kirjaston kehitystyötä, myös pitänyt lukuisia esitelmiä, koulutustilaisuuksia ja työpajoja Avointen oppimateriaalien kirjastoon ja avoimeen oppimiseen liittyen”, raati perusteli valintaa. Raati kiitti myös Lindforsin innostunutta, positiivista ja käytännönläheistä tapaa kertoa avoimesta oppimisesta.

Vuonna 2017 CSC:llä työt aloittanut Lindfors on ollut näkyvässä roolissa vuonna 2020 avautuneessa Avointen oppimateriaalien kirjastossa (Aoe.fi). Nykyisin hän työskentelee CSC:llä Aoe.fi:n palveluvastaavana. Lisäksi Lindfors on kouluttanut avoimista oppimateriaaleista ja tukenut oppimateriaalien julkaisijoita.

“On kunnioitettu olo, että tekemäni työ on nähty merkityksellisenä – erityisesti siksi, että olen enemmän taustapelaaja, joka tukee avointa oppimista ja oppimateriaalien tekijöitä”, Lindfors sanoo.

Lindfors on myös yksi Avoimen oppimisen asiantuntijaryhmän puheenjohtajista.

“Näen palkinnon myös yhteisön voimana. Sekä Aoe.fi että asiantuntijaryhmässä toimiminen ovat ollut minulle mielekästä. On mahtavaa tehdä yhteistyötä, kun kaikki ovat valmiita panostamaan siihen”, hän sanoo.

Suomalaiset oppimateriaalit ”vauvasta vaariin” koottuna yhteen paikkaan

Avointen oppimateriaalien kirjasto on kansallinen palvelu, jossa oppimateriaalien tekijät kaikilta koulutusasteilta voivat jakaa omia materiaalejaan muiden käyttöön. Palvelu on avoin ja maksuton: oppimateriaaleja voivat hyödyntää opettajat, oppijat ja kuka tahansa oppimisesta kiinnostunut. Palvelusta löytyy jo yli 3400 oppimateriaalia.

”Aoe.fi on ollut iso kansallinen ponnistus. Se on myös kansainvälisesti kiinnostava, koska Suomen mallissa mukana ovat kaikki koulutusasteet, vauvasta vaariin. Monesti muualla Euroopassa korkeakouluilla voi olla oma palvelunsa ja toisen asteen koulutuksella omansa”, Lindfors kertoo.

“Olemme panostaneet paljon myös siihen, että oppija löytää oppimateriaalin. Aoe.fi:n materiaalit ovatkin saatavilla Finna.fi:stä, useista yliopisto- ja ammattikorkeakoulujen kirjastoista ja osasta kunnallisia kirjastoja. Myös tässä Suomi on edelläkävijä.”

Sinäkin olet saattanut luoda oppimateriaalin, josta voisi olla muille hyötyä.

Anna Lindfors, koordinaattori, CSC

Kirjasto helpottaa opettajien työtä ja mahdollistaa tasa-arvoista, jatkuvaa oppimista, kun hyviä oppimateriaaleja käytetään laajemmin ja pidempään ja ne on helppo löytää. Lindfors rohkaisee kaikkia kokeilemaan palvelua.

“Sinäkin olet saattanut luoda oppimateriaalin, josta voisi olla muille hyötyä ja jonka voisi jakaa Aoe.fi:ssä. Ei tarvitse olla opettaja tallentaakseen materiaalia. Palvelusta löytyy paljon hyödyllistä materiaalia vaikkapa oman työn tueksi tai uuden opintosuunnan löytämiseksi, joten kannattaa käydä tutkimassa”, hän sanoo.

Aoe.fi-palvelun omistaa Opetushallitus, joka kehittää palvelua yhdessä yhteistyökumppaneiden kanssa.

Avoimet oppimateriaalit mahdollistavat uusia polkuja

Suomessa avointa tiedettä, tutkimusta ja oppimista on edistetty vahvasti 2020-luvulla.

CSC edistää avointa tiedettä ja oppimista kehittämällä monenlaisia palveluita ja ratkaisuja yhteistyössä asiakkaiden ja kumppanien kanssa. Avointen oppimateriaalien kirjaston lisäksi suurelle yleisölle näkyvä palvelu on Digivisio 2030 -hankkeen Opin.fi-sivusto, joka tuo pian korkeakoulujen jatkuvan oppimisen tarjonnan kaikkien saataville. Vuoden avoin oppimis- tai opetuskäytäntö 2024 -palkinto myönnettiin Digivisio-hankkeen Digipedagogiikan koulutuskonseptille. 

”Avoimet oppimateriaalit tarjoavat valtavan potentiaalin oppimisen tukemiseen ja uusien polkujen löytämiseen”, Lindfors kiteyttää.

Avointa oppimista tukevat osaltaan myös CSC:n avoimen tieteen palvelut, jotka mahdollistavat esimerkiksi oppimateriaaleissakin käytettävän avoimen datan jakamisen ja löytämisen. Rajatumpaa avoimen oppimisen kulttuuria edustaa lääketieteellisten ja hammaslääketieteellisten yliopistojen yhteinen MEDigi-tietovaranto, jonka myötä lääketieteen ja hammaslääketieteen opettajat voivat jakaa keskenään oppimateriaaleja opetuksen käyttöön eri yliopistoissa.

Infolaatikko

  • Avoin oppiminen on suuntaus, jonka tarkoitus on laajentaa oppimaan pääsyä ja osallistumista kaikille. Avoin oppiminen pyrkii madaltamaan esteitä ja lisäämään esimerkiksi oppimisen saavutettavuutta ja tarjontaa.
  • Avoimet oppimateriaalit ovat saatavilla kaikille, maksuttomia ja usein digitaalisia. Ne tukevat jatkuvaa oppimista ja oppimisen tasa-arvoa.
  • Suomessa Avoimen tieteen ja tutkimuksen julistus julkaistiin vuonna 2020 ja sitä täsmentävä oppimateriaalien avoimuuden linjaus vuonna 2021.