Välttämättömät evästeet

Tämä sivusto käyttää toimintansa kannalta välttämättömiä evästeitä tarjotakseen käyttäjälle sisältöä ja tiettyjä toiminnallisuuksia (esim. kielivalinta). Et voi vaikuttaa näiden evästeiden käyttöön.

Verkkosivuston kävijätilastot

Keräämme sivuston käytöstä kävijätilastoja. Tiedot eivät ole henkilöitävissä ja ne tallennetaan ainoastaan CSC:n hallinnoimaan Matomo-kävijäanalytiikkatyökaluun. Hyväksymällä kävijätilastoinnin sallit Matomon hyödyntää erilaisia teknologioita, kuten analytiikkaevästeitä ja verkkokutsuja, kun se kerää tilastoja sivun käytöstä.

Muuta tekemiäsi evästevalintoja ja lue lisätietoa kävijätilastoinnista ja evästeitä 

CSC

Osa terveydenhuollon ammattilaisten päivittäistä rutiinityötä on potilasmerkintöjen kirjaaminen. Inscripta on vuonna 2016 perustettu helsinkiläinen yritys, jonka tekoälypohjaista puheentunnistusteknologiaa hyödyntävä sanelusovellus nopeuttaa huomattavasti terveydenhuollon henkilöstön työtä. Työaikaa vapautuu esimerkiksi potilaiden hoitamiseen.

”Tuoreen kyselymme mukaan sovellus säästää käyttäjiltä keskimäärin 45 minuuttia päivässä. Ratkaisumme vaikuttaa sekä käyttäjien työpäiviin että laajemmin yhteiskunnallisesti säästämällä terveydenhuollon resursseja”, Inscriptan toimitusjohtaja Peter Smit kertoo.

Euroopan markkinat suunnitelmissa

Inscriptan Suomessa kehittämän puheentunnistusteknologian tarkkuus on yli 98 prosenttia. Teknologia on markkinoiden tarkin ja lähestyy ihmisen tasoa. Käyttäjä lukee ja tarkistaa sanelemansa tekstin, mutta korjauksia on tarpeen tehdä vain harvoin.

Ratkaisu on laajasti käytössä suomalaisilla hyvinvointialueilla ja yksityisessä terveydenhuollossa. Käyttäjät ovat terveydenhuollon ammattilaisia hoitajista lääkäreihin ja terapeutteihin.

”Käyttäjämme pitävät sovelluksesta, koska se on helppo ottaa käyttöön, yksinkertainen käyttää ja sanelusta syntyvä teksti on laadukasta”, Inscriptan Senior Speech Recognition Engineer Emre Cakir sanoo.

Suunnitelmissa siintävät myös muut Euroopan maat. Yrityksen teknologia voidaan opettaa ymmärtämään mitä tahansa kieltä, murretta tai ammattikieltä. Se sopii myös muille toimialoille.

”Meillä on jo valmis terveydenhuollon ratkaisu ruotsiksi ja demo lähes kymmenellä eurooppalaisella kielellä. Kansainvälistyminen on meille suuri tavoite”, Smit sanoo.

Suurteholaskenta tuotekehityksen vauhdittajana

Inscriptan teknologian taustalla on vuosien työ tekoälyalgoritmien opettamisessa ja testaamisessa parhaiden puheentunnistusmallien löytämiseksi. Tekoälyn opettaminen vaatii valtavasti dataa sekä paljon laskentatehoa.

Inscripta oli yksi ensimmäisistä suomalaisyrityksistä, joka haki ja sai Business Finlandin tuotekehityksen laskentatukea. Tuki antoi yritykselle ilmaisen pääsyn CSC:n Puhti-supertietokoneen laskentaresursseihin, joita se on hyödyntänyt vuodesta 2020.

”CSC:n suurteholaskennan ympäristö on ihanteellinen juuri tuotekehitysvaiheessa oleville yrityksille, jotka käsittelevät suuria määriä dataa ja tarvitsevat paljon laskentatehoa. Kokemuksemme mukaan tuotekehitystyö on paljon helpompaa CSC:n ympäristössä kuin kaupallisissa pilvipalveluissa”, Smit sanoo.

Nopeus, kapasiteetti ja käyttäjätuki CSC:n ympäristön etuja

Smit ja Cakir nostavat suurteholaskennan ykköseduksi nopeuden, joka mahdollistaa tekoälymallien tehokkaan kouluttamisen. CSC:n ympäristössä laskentakapasiteettia ja grafiikkasuorittimia on ollut hyvin tarjolla.

”Myös käyttäjätuki on erinomaista. CSC:n ohjeet ovat hyvät, ja mikäli ongelmani ei niiden avulla ratkea, saan vastauksen asiakaspalvelusta”, Cakir sanoo.

Cakir painottaa myös tutun ympäristön merkitystä. CSC:n suurteholaskennan ympäristö on inscriptalaisille tuttua jo opiskeluajoilta: Smitille Aalto-yliopiston puheentunnistuksen tutkimusryhmästä ja Cakirille Tampereen yliopistosta.

”CSC:n ympäristöt ovat yliopistoissa laajassa käytössä, ja oli helppoa siirtyä käyttämään tuttua, luotettavaa ympäristöä yrityskäyttäjänä.”

LUMIn laskentaresurssit etu suomalaisyrityksille

LUMI-supertietokone on kymmenen Euroopan maan ja EU:n EuroHPC-yhteisyrityksen yhteinen investointi, joka sijaitsee CSC:n datakeskuksessa Kajaanissa. LUMI on yksi maailman nopeimmista supertietokoneista ja edistyneimmistä tekoälyalustoista. LUMIn Suomen kapasiteetista 20 prosenttia on varattu suomalaisyritysten TKI-työhön.

Inscripta on tähän asti hyödyntänyt CSC:n Puhti-supertietokonetta, mutta harkitsee siirtymistä jatkossa LUMIin.

”Näkisin, että CSC ja LUMI ovat pääalustojamme, kun tulevaisuudessa laajennamme tuotekehitystämme”, Smit sanoo.

”On hienoa, että Suomessa on yrityksille mahdollisuus tällaisiin laskentaresursseihin. Se, että taustalla on valtion ja korkeakoulujen omistama yritys, on tärkeää myös tietosuojan ja tietoturvan kannalta”, Cakir lisää.

Lisätietoa LUMI-supertietokoneen yrityskäytöstä:

Henkilökuva.

Dan Still

Kumppanuuspäällikkö

Dan Still vastaa teollisten kumppanuuksien ja verkostojen rakentamisesta, teollisen HPC käytön tehostamiseksi.

050 3819037