Välttämättömät evästeet

Tämä sivusto käyttää toimintansa kannalta välttämättömiä evästeitä tarjotakseen käyttäjälle sisältöä ja tiettyjä toiminnallisuuksia (esim. kielivalinta). Et voi vaikuttaa näiden evästeiden käyttöön.

Verkkosivuston kävijätilastot

Keräämme sivuston käytöstä kävijätilastoja. Tiedot eivät ole henkilöitävissä ja ne tallennetaan ainoastaan CSC:n hallinnoimaan Matomo-kävijäanalytiikkatyökaluun. Hyväksymällä kävijätilastoinnin sallit Matomon hyödyntää erilaisia teknologioita, kuten analytiikkaevästeitä ja verkkokutsuja, kun se kerää tilastoja sivun käytöstä.

Muuta tekemiäsi evästevalintoja ja lue lisätietoa kävijätilastoinnista ja evästeitä 

CSC
Teaching a group of students

Tekoälyn kehitys vaikuttaa kaikkiin korkeakoulujen perustehtäviin: se muuttaa tutkimuksen tekemistä, opetuksen tapoja ja TKI-toiminnan prosesseja. Tämä muutos näkyy jo nyt korkeakoulujen arjessa ja strategisessa suunnittelussa. Mutta miten jäsentää näin moniulotteista ilmiötä?

Tekoälyyn liittyvä keskustelu organisaatioissa voi olla hajanaista: eri näkökulmat – kuten eettinen, yhteiskunnallinen ja taloudellinen – sekoittuvat helposti. Tekoälyn hyödyntäminen, riskit ja mahdollisuudet ovat eri mittaluokkaa eri toimintaympäristöissä. Keskustelun fokusoiminen ja eri aikavälin vaikutusten erottaminen voi olla vaikeaa.

AITO-viitekehys tuo selkeyttä ja yhteistä ymmärrystä

CSC:n tuottama AITO-viitekehys (AI Innovaatiotoiminnassa, Tutkimuksessa ja Opetuksessa) vastaa tähän haasteeseen. Viitekehys tarjoaa rakenteen, jonka avulla voidaan tarkastella tekoälyn vaikutuksia korkeakoulujen perustehtäviin: tutkimukseen, opetukseen ja yhteistyöhön sekä tukipalveluihin.

”AITO-viitekehys auttaa hahmottamaan ja jäsentämään paitsi konkreettisia tekoälyn käyttötapoja myös laajempia tulevaisuudennäkymiä. Se on työväline, joka luo yhteistä ymmärrystä tilanteessa, jossa muutos on nopeaa ja moniulotteista”, sanoo Hanna-Mari Puuska, CSC:n oppimisen, opetuksen ja tutkimuksen digitaalisista palveluista vastaava johtaja.

Viitekehystä voi hyödyntää esimerkiksi seuraavissa pohdinnoissa:

  • Tutkimuksen muutos: Miten uudet datan analysointimahdollisuudet synnyttävät kokonaan uusia tutkimusaloja tai muuttavat jopa vakiintuneita tutkimusparadigmoja?
  • Osaamisen kehitys: Miten tekoälyn käyttö vaikuttaa oppimiseen ja mitä ovat tulevaisuuden koulutustarpeet?
  • Tiedolla johtaminen ja suunnittelu: Miten tekoälyn tuottamaa uutta tietoa voidaan hyödyntää suunnittelussa ja päätöksenteossa?
  • TKI-toiminta: Miten tekoälyn tuella syntyvät uudet tietolähteet ja menetelmät muuttavat TKI-toimintaa?
AITO-viitekehys ja sen neljä tasloa
AITO-viitekehys auttaa jäsentämään tekoälyn tuomaa muutosta korkeakoulujen ydintehtävien näkökulmasta.

AITO-viitekehys auttaa jäsentämään tekoälyn vaikutuksia neljällä toisiinsa kytkeytyvällä tasolla (katso kuva yllä):

  • Teknologinen perusta: tekoälyn kehityksen taustalla olevat teknologiat, kuten suuret kielimallit
  • Sovellukset: teknologian pohjalta syntyvät käytännön ratkaisut ja työkalut
  • Muutoskyky: organisaation ja yksilöiden osaaminen ja valmius hyödyntää tekoälyratkaisuja
  • Vaikutus ja vaikuttavuus: tekoälyn tuoma muutos organisaatioihin, yksilöihin, tieteeseen, teknologiaan ja koulutusjärjestelmään pitkällä aikavälillä

AITO-viitekehys on avoimesti saatavilla ja kaikkien käytettävissä. CSC tukee korkeakouluja, tutkimuslaitoksia ja virastoja viitekehyksen hyödyntämisessä tarjoamalla lisäksi AITO-koulutuskonseptia.

Yhteiskehittämistä rehtorien ja asiantuntijoiden kanssa

AITO-viitekehys pohjautuu laajaan vuoropuheluun. Vuonna 2024 CSC ja Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene järjestivät koulutussarjan AMK-johtajille, jossa käsiteltiin tekoälyn vaikutuksia ammattikorkeakoulujen toimintaan. Yliopistojen rehtoreiden kanssa tekoälyn vaikutuksia on käsitelty vuonna 2025 CSC:n ja Unifin järjestämässä työpajasarjassa.

Keskusteluissa nousi esiin selkeä tarve yhteiselle kehykselle, joka auttaa hahmottamaan tekoälyn mahdollisuuksia ja riskejä sekä syventämään muutoksen ymmärtämistä. AITO-viitekehys kehitettiin vastaamaan tähän tarpeeseen ja ohjaamaan kehitystä kohti korkeakoulujen ja CSC:n yhteistä tavoitetta: olla globaali edelläkävijä tekoälyn vastuullisessa hyödyntämisessä tutkimuksessa ja koulutuksessa.

”Korkeakoulut kaipasivat työkalua, joka auttaa tekemään näkyväksi niin lyhyen aikavälin ratkaisuja kuin pidemmän aikavälin strategisia suuntia. Koulutusohjelmassaan ammattikorkeakoulujen johto asetti tavoitteekseen olla kansainvälisesti tunnustettu kumppani tekoälyn kehityksessä. AITO-viitekehys vastaa näihin tarpeisiin”, sanoo Antti Mäki, CSC:n asiakasratkaisupäällikkö.

Tulossa koulutusta ja portaali tukemaan tekoälyn hyödyntämistä

CSC tarjoaa AITO-koulutuskonseptin tukemaan tekoälyn ja AITO-viitekehyksen hyödyntämistä. Konseptia on pilotoitu kevään 2025 aikana. Syksyllä käynnistyy kaikille korkeakouluille avoimia koulutuksia. Ne julkaistaan CSC:n verkkosivujen koulutuskalenterissa.

Lisäksi CSC on aloittamassa räätälöityjä koulutuskokonaisuuksia eri verkostojen ja organisaatioiden tarpeisiin. Keskustelemme mielellämme, miten AITO-koulutus voisi palvella juuri teidän organisaatiotanne.

Koulutuksissa ja keskusteluissa syntyneet esimerkit, visiot ja tiedot kyvykkyyksistä muodostavat arvokasta yhteistä tekoälypääomaamme. CSC kokoaa ja jäsentää tätä materiaalia AITO-portaaliin, joka avataan lähitulevaisuudessa. 

Lisätiedot

Henkilökuva.

Antti Mäki

Asiakasratkaisupäällikkö

Antti Mäki vastaa korkeakoulujen ja CSC:n yhteistyöstä sekä digitaalisten palveluiden tuesta keskittyen tekoälyn tulevaisuuteen tutkimuksessa, opetuksessa ja innovaatiotoiminnassa.

Henkilökuva.

Hanna-Mari Puuska

Johtaja, Digitaaliset palveluekosysteemit

Hanna-Mari Puuska vastaa oppimisen, opetuksen ja tutkimuksen digitaalisista palveluista.

050 3818568

Kirsi Niskala

Projektipäällikkö

Kirsi Niskala vastaa AITO -koulutuskonseptista.

Ajankohtaista